Table of Contents
“In de sector bepaalde de eindklant jarenlang de prijs voor transport”, zegt directeur Lode Verkinderen. “Dat is zoals naar de bakker gaan en zelf de prijs van je brood bepalen. Die slinger is van richting veranderd - jumbo koerier. De marges worden wel onder druk gezet door de hogere kosten. De hogere brandstofprijzen zullen zich de komende maanden doorzetten
“Vandaag zijn we voor 100 procent afhankelijk van fossiele diesel, waarmee we de klimaatdoelstellingen niet zullen halen”, zegt Philippe Degraef. “We geloven in een energiemix. Voor korte afstanden in een stad is elektriciteit de meest aangewezen techniek. Voor lange afstanden zijn dat waterstof en biogas. Vervoerders moeten denken aan andere energievormen, zoals elektriciteit, biogas, waterstof en niet-fossiele diesel.
Helaas zijn die voertuigen nog niet massaal op de markt. Als de constructeurs ze niet produceren, kan je ze ook niet kopen. Er moet ook een voldoende groot netwerk van laad- en tankinfrastructuur zijn. dhl zzp koerier gezocht met eigen auto. De Total Cost of Ownership (TCO) kan je vandaag onmogelijk sluitend maken. De elektrische variant kost 4 à 5 keer zoveel
Zonder subsidies komt die ecologische doorbraak er niet - Dringend transport. In Duitsland zijn er subsidies tot 80 procent, in Nederland tot 40 procent. Het gevaar bestaat dat al die zero-emissie voertuigen vooral in het buitenland gaan rondrijden.” UPTR, de belangenverdediger van de Belgische vervoerders en logistieke spelers, zegt dat de transportsector bereid is om groene maatregelen te nemen
“Tot op heden is het economisch en technologisch niet haalbaar om reeds volledig vaarwel te zeggen aan fossiele brandstoffen en emissievrije voertuigen te omarmen (leveringszekerheid). Dat zal steun vanuit de overheid vereisen.” Volgens Lode Verkinderen van TLV moet de transportsector veel meer inspanningen doen in vergelijking met andere sectoren. “Iedere groei van het BNP van 1 procent zorgt voor een groei van 1,5 procent transport
En we hebben in het verleden al zeer veel moeite gedaan.” Momenteel zijn er al transportondernemers bezig met vergroening. CMB.TECH lanceerde in het voorjaar van 2021 de dual fuel waterstoftruck. Deze truck kan waterstof bijmengen als brandstof in haar omgebouwde dieselmotor om zo tot 80 procent minder diesel te verbruiken en minder CO2 te produceren.
Met een volle waterstoftank heeft de truck een bereik van 500 kilometer en kan indien nodig nog 3.000 kilometer verder rijden op diesel. Dankzij de dieselreserve hoeft de chauffeur zich geen zorgen te maken dat de truck in het midden van zijn rit zonder brandstof valt. pakket verzenden. Van Moer Logistics zet sinds enkele maanden de dual fuel waterstoftruck in tussen het distributiecentrum van Delhaize in Zellik en de Delhaize supermarkten in de Antwerpse regio
“Dit kan je perfect vergelijken met een hybride vrachtwagen. Het rijcomfort is hetzelfde als bij een dieseltruck. Het kost ons meer maar onze eindklanten zijn ook bereid om meer voor het transport te betalen. De beursgenoteerde bedrijven staan allemaal onder druk om hun uitstoot naar beneden te krijgen - Expres transport. 100 procent waterstof en elektriciteit zal er zeker van komen, maar vandaag is die technologie nog niet realistisch
Momenteel beschikt het bedrijf over één waterstofstation in de haven van Antwerpen. Daarnaast hebben ze ook andere havens op het oog waar ze bijkomende waterstoftankstations zullen bouwen - amazon koerier. Bij VIL, het innovatieplatform voor de logistieke sector in Vlaanderen, benadrukken ze hoe belangrijk innovatie is. “Door te investeren in automatisering en digitalisering kan je kosten besparen, maar ook de efficiëntie en de productiviteit verhogen”, stelt algemeen directeur Liesbeth Geysels
Elke sector zou bezig moeten zijn met verandering en innovatie en welke impact die hebben op het huidige businessmodel van de onderneming. Maar ook onze en de Europese overheid moeten mee zijn in het wetgevend kader. Innovatieve toepassingen doen snel hun intrede (ups koerier vacature) - Breekbaar pakket versturen. Het zou nefast zijn voor de vooruitgang van onze economie, moest er geen afgestemde Europese wetgeving zijn voor het internationale transport
Elke onderneming zou beter ook 10 procent van zijn omzet uitgeven aan innovatie, in de brede zin van het woord. De consument wordt kritischer. Die wil weten hoe zijn product gemaakt, verpakt en getransporteerd is en ga zo maar verder. Blockchain biedt die mogelijkheden en de transportsector zal hier deel van moeten gaan uitmaken.
Dat is ook de bestaansreden van LogiVille, om de sector binnen onze demonstratieruimte in Niel met innovatie in alle facetten kennis te laten maken (auto koerier).” Een andere grote uitdaging waar de transportsector mee worstelt, is het tekort aan chauffeurs. “De schaarste op de arbeidsmarkt is nooit gezien”, zegt Lode Verkinderen van TLV
Bovenop alle budgetten die reeds door de sector worden vrijgemaakt, worden er dit jaar 100 gratis rijbewijzen ‘uitgedeeld’. De sector maakt hier een bedrag van 700.000 euro voor vrij (internationaal koerier eigen auto). “De opleidingskost voor het rijbewijs CE bedraagt bijna 7.000 euro en wordt dus volledig door de sector betaald”, vindt Geert Heylen, Directeur Opleiding aan het SFTL
We moeten echt wel in de kandidaat geloven (nacht koerier rijbewijs b). We voeren actief campagne op sociale media en proberen zo zij-instromers aan te trekken.” Volgens Febetra heeft het tekort aan chauffeurs een impact. “De vraag naar transport is groter dan het aanbod”, zegt Isabelle De Maegt, woordvoerder van Febetra. “Vrachtwagens staan stil omdat er niet voldoende vrachtwagenchauffeurs zijn
Dat maakt dat de uitstroom steeds groter is dan de instroom. De zoektocht verloopt moeilijker, zeker omdat vele sectoren op zoek zijn naar arbeidskrachten. Dat zorgt ervoor dat de transportbedrijven niet verder kunnen groeien. hdv koerier. Het zal ooit een impact hebben op de belevering van winkels en bedrijven. Bij alle grote spelers staan er vrachtwagens stil”, stelt Lode Verkinderen van TLV
Ook geraken we daar echt mee in de problemen.” Ook Marc Geerts voelt het chauffeurstekort. “Onze groei kan enkel gerealiseerd worden als we er personeel tegenover kunnen zetten dat de verwachtingen kan waarmaken. We krijgen enorm veel aanvragen van klanten. We rijden sinds kort ook tijdens de nacht, waardoor ook nachtpersoneel aanwezig moet zijn.
Naast chauffeurs vinden we ook moeilijk techniekers, planners en IT’ers die met de laatste digitale innovaties meekunnen (koerier apeldoorn).” Volgens wegvervoerfederatie UPTR is de verbetering van het imago van de sector de belangrijkste uitdaging. “Een gevolg van dit negatieve imago is dat het moeilijk is om mensen warm te maken voor een carrière in de sector”, zegt Ronald Tiebout
Ondanks het tekort aan chauffeurs, zien we geen gebrek aan ondernemers die de stap willen zetten om actief te worden in de sector. Jaar na jaar blijft het aantal vervoersondernemingen stijgen. Veelal zijn het kleine zelfstandigen. Het is immers een sector die reeds decennia voornamelijk bestaat uit beginnende ondernemers en oude familiebedrijven.
Cabotage is het vervoeren van goederen of passagiers tussen twee punten in hetzelfde land door een bedrijf uit een ander land - koerier van navarra aarschot. Het aantal cabotageritten dat vrachtwagenchauffeurs in een andere lidstaat mogen doen, wordt beperkt. “De nieuwe Europese wetgeving zegt dat je na drie cabotageritten, vier dagen moet wachten”, verduidelijkt Isabelle De Maegt van Febetra
De vervoerder is hierdoor een deel van zijn arbeidspotentieel kwijt (koerier nacht). De maatregel werd vooral ingevoerd om de markt van de Franse vervoerders te beschermen. Onze transporteurs zullen hierdoor wellicht minder naar Frankrijk rijden, wat problematisch kan worden.” Een andere belangrijke nieuwigheid is de verplichte terugkeer van elke vrachtwagen naar het thuisland na maximaal acht weken
“Dat zal de concurrentie herstellen en rechttrekken”, verwacht Lode Verkinderen van TLV. “West-Europese transportondernemingen krijgen meer ademruimte.” De verdere evolutie van de coronacrisis is voor UPTR de grootste onzekerheid. “En dan vooral de verschillende regelgevingen die in België en de buurlanden van toepassing zijn”, zegt Ronald Tiebout. Dit artikel is verschenen in die beschikbaar is in pdf.
De roots van Van der Mark Transport zijn diep geworteld in de Hoeksche klei. “Hier is het 115 jaar geleden allemaal begonnen en hier gaan we dus ook nooit weg,” zegt Simon van der Mark (levering zonder vertraging). De hoofdvestiging aan de James Wattstraat blijft dan ook volledig operationeel, maar omdat uitbreiden op het bedrijventerrein in Oud-Beijerland lastig is, wordt er een groot nieuw logistiek centrum gebouwd in Puttershoek
Het wordt ruim opgezet, met 20 loading docks en we bouwen hoger zodat we nog meer palletplaatsen kunnen realiseren - bier koerier groningen. Deze uitbreiding stelt ons in staat om door te groeien, processen verder te optimaliseren en onze klanten nóg beter te bedienen.’’ De eerste paal moet nog de grond in, maar naar verwachting zal het nieuwe logistieke centrum in oktober 2026 volledig in gebruik zijn
Navigation
Latest Posts
Tijdskritisch Transport
Internationaal Koerier Zzp
Koerier Belgie